KUALA LUMPUR - Tindakan menyenarai hitam dan membatalkan lesen syarikat agensi umrah serta haji yang didapati memanipulasi jemaah, sudah tidak relevan kerana gagal mengekang kejadian sama daripada berulang.
Pengerusi Eksekutif Gemilang Travel and Tours Sdn Bhd, Datuk Ayob Mat Aris berkata, tindakan Kementerian Pelancongan, Kesenian dan Kebudayan (MOTAC) menyenarai hitam atau membatalkan lesen agensi pelancongan tersebut bukan penyelesaian mutlak.
Katanya, ia kerana pemilik agensi disenarai hitam itu boleh membuka syarikat lain untuk meneruskan aktiviti penipuan mereka tanpa dikenakan sebarang tindakan undang-undang.
“Dalam kes membabitkan penipuan jemaah haji ini, saya berpandangan MOTAC perlulah memantau syarikat yang berdaftar dengannya. Jika setakat membatalkan lesen atau ‘blacklist’ (senarai hitam) tak selesaikan masalah.
“Esok mereka boleh buka syarikat baharu dan beroperasi seperti biasa. Sebaliknya perlu ada undang-undang untuk mengekang kejadian sama berulang.
“Kes penipuan haji ini bukan benda baru, tiap-tiap kali musim haji, pasti ada laporan berita kes penipuan sebegini. Jadi kena ambil serius sikit,” katanya kepada Getaran.
Ayob juga pada masa sama tidak menolak kemungkinan terdapat puluhan syarikat pelancongan terbabit dalam isu penipuan tersebut.
Bagaimanapun, beliau berkata bukan semua kes membabitkan jemaah terkandas di lapangan terbang adalah disebabkan penipuan, sebaliknya ia berkemungkinan berpunca daripada agensi tersebut tiada pengalaman dalam menguruskan hal haji.
Menurutnya, jemaah kebiasaannya mahu menggunakan perkhidmatan agensi swasta untuk mendapatkan logistik selesa ketika berada di Tanah Suci, namun ia menjadi masalah apabila syarikat dibayar, tidak berpengalaman.
“Menguruskan jemaah haji dan umrah adalah dua perkara berbeza, waktu haji adalah spesifik serta memerlukan pengalaman luas untuk mengendalikannya.
“Itu sebabnya Tabung Haji (TH) kerap kali berpesan gunakan perkhidmatan syarikat dilesenkan pihaknya mereka supaya tiada masalah dikemudian hari,” katanya.
Mengulas lanjut, Ayob berkata, isu terkandas di lapangan terbang akibat masalah visa ini juga tidak akan timbul jika jemaah menggunakan syarikat berlesen dengan TH dan tahu perkembangan semasa.
“Arab Saudi dan TH dah mengumumkan tiada lagi visa furada dikeluarkan dan yang ada hanyalah visa Mujamalah, namun kuotanya amat terhad, iaitu antara 500 ke 1,500 jemaah sahaja.
“Visa ini diberikan kepada orang kenamaan untuk kegunaan sendiri atau membantu golongan tidak berkemampuan, namun seseorang itu hanya diberikan satu ke dua kuota.
“Bagaimanapun, pemengang visa tersebut perlu membelanjakan sekitar RM14,500 hingga RM28,000 untuk menunaikan haji kerana ia bukan termasuk dalam kuota negara,” katanya.
Justeru, beliau berpendapat, tindakan undang-undang ‘keras’ dan tegas perlu diambil terhadap pemilik serta syarikat yang didapati menipu jemaah umrah atau haji.
Sementara itu, Pengerusi Persatuan Agensi Pelancongan Umrah dan Haji Malaysia (PAPUH), Datuk Seri Razali Mohd Sham berkata, visa ihsan seperti Furada tidak boleh dikomersialkan.
Namun, menurutnya ada syarikat mengaut keuntungan dengan ‘menjaja’ perolehan visa Furada terbabit kepada jemaah yang terdesak untuk menunaikan haji.
“Visa Furada ini adalah visa jemputan diberikan kepada pembesar seperti Menteri, Duta dan orang kenamaan.
“Ia bukanlah visa yang boleh dikomersialkan, jika sesebuah syarikat itu berbuat demikian, ia salah kerana visa tersebut tidak boleh dikomersialkan,” katanya.
Bagaimanapun, beliau berpendapat kejadian membabitkan jemaah terkandas di lapangan terbang yang dilaporkan media bukanlah membabitkan isu penipuan, sebalik masalah kelulusan visa.
“Saya rasa ia bukan isu penipuan, biasanya jika timbul masalah begini syarikat akan memulangkan semula wang jemaah,” katanya. - Getaran, 9 Julai 2022