KUALA LUMPUR – Majlis perkahwinan sudah pasti adalah antara hari istimewa paling ditunggu-tunggu pasangan kekasih yang mahu mendirikan rumah tangga.
Bagaimanapun, majlis perkahwinan ketika pandemik COVID-19 yang sedang menyerang seantero dunia pula pastinya menjadi igauan ngeri, bukan saja terhadap pasangan kekasih malah ahli keluarga.
Wabak COVID-19 yang mengganas sejak Mac tahun lalu mencetuskan kegusaran kepada masyarakat dan negara sehingga kerajaan terpaksa melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).
Di bawah perintah ini, majlis perkahwinan adalah antara aktiviti yang dilarang, bagi mengurangkan risiko jangkitan kepada masyarakat, justeru tidak hairan ramai pasangan terpaksa menangguhkan atau membatalkan ‘hari pertabalan raja sehari’ mereka.
Itu nasib menimpa pasangan suami isteri, Mohd Aliff Faithullah Othman, 38, dan Nurul Atikah Muan, 31, yang terpaksa membatalkan majlis perkahwinan mereka gara-gara PKP.
Bagaimanapun menurut Mohd Aliff, apa yang membingungkan mereka adalah kerenah perancang majlis yang enggan memulangkan wang pendahuluan bernilai RM5,000 sedangkan notis pembatalan dibuat tiga bulan lebih awal.
Katanya pada 29 Ogos tahun lalu, beliau membuat tempahan dewan perkahwinan di sebuah kompleks beli belah ternama di ibu negara, sebelum membayar wang pendahuluan sebanyak RM5,000.
“Bagaimanapun, memandangkan kes COVID-19 di negara semakin meningkat, saya dan isteri mengambil keputusan untuk membatalkan hasrat meneruskan majlis persandingan.
“Walaupun, pembatalan dibuat tiga bulan lebih awal (22 November 2020), pihak syarikat enggan memulangkan wang pendahuluan berkenaan, sebaliknya menawarkan tempahan dewan bagi apa saja majlis dengan nilai sama dalam tempoh tiga tahun,” katanya ketika ditemui Getaran.
Aliff berkata, syarikat terbabit gagal memberikan sebarang alasan yang konkrit berhubung kengganan mereka memulangkan wang pendahuluan itu.
Pemuda yang bekerja di sektor swasta itu berkata, beliau telah memanjangkan masalah dihadapinya itu kepada Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), tribunal pengguna dan membuat laporan polis berhubung tindakan syarikat terbabit.
“Semua laporan yang dibuat adalah untuk menuntut kembali wang pendahuluan kerana alasan kami membuat pembatalan majlis itu sangat kukuh, malah pada Januari lalu juga kerajaan melaksanakan semula PKP di Kuala Lumpur.
“Kami meminta syarikat terbabit untuk bertimbang rasa terhadap perkara ini kerana kami adalah antara golongan masyarakat yang terjejas akibat pandemik COVID-19,” katanya. – Getaran, 30 Mac 2021