KUALA LUMPUR - Kementerian Pendidikan (KPM) disaran memasukkan maklumat berkaitan pelan kecemasan bagi menangani penularan jangkitan baharu COVID-19 di sekolah sebagai sebahagian daripada Garis Panduan Pengurusan dan Pengoperasian Sekolah 4.0.
Pensyarah Kanan Pusat Kajian Pendidikan dan Kesejahteraan Komuniti, Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Dr Anuar Ahmad berkata, perkara tersebut amat penting bagi memastikan tahap keselamatan semua murid terpelihara.
“Satu perkara tidak disentuh Menteri Kanan Pendidikan (Datuk Dr Mohd Radzi Jidin) ialah pelan kecemasan (emergency plan) jika berlaku situasi, misalnya ada sekolah berhadapan dengan penularan kes jangkitan baharu.
“Apakah pelan kecemasan untuk tindakan pihak sekolah, ibu bapa dan murid-murid? Walaupun kes semakin menurun, mereka yang dijangkiti masih melepasi empat angka. Ini menunjukkan situasi masih belum selamat sepenuhnya,” katanya kepada Getaran, hari ini.
Menurut beliau, setelah genap dua tahun pandemik COVID-19 melanda negara, impaknya kepada sektor pendidikan amat ketara.
“Sekolah ditutup lebih 250 hari. PdPR disahkan KPM sebagai kurang berkesan. Ini menyebabkan berlaku keciciran pembelajaran dalam skala yang besar khususnya di kalangan murid-murid miskin di bandar dan di pedalaman.
“Sebahagian murid hilang motivasi belajar dan memerlukan sokongan emosi yang berterusan untuk satu tempoh masa yang lebih panjang sehingga mereka kembali dapat meneruskan pembelajaran seperti biasa,” katanya.
Susulan itu, Anuar menggesa data terkini 'baseline' impak pandemik COVID-19 terhadap sektor pendidikan negara dimaklumkan secara terperinci dalam garis panduan tersebut untuk makluman ibu bapa.
“Ini termasuk data keciciran pembelajaran dan data pencapaian pembelajaran murid-murid sepanjang pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR).
“Berdasarkan data-data 'baseline' tersebut, sudah tentu ibu bapa ingin tahu apakah langkah-langkah pemulihan yang akan dilaksanakan KPM apabila sekolah dibuka semua seperti biasa,” katanya.
Malah beliau berkata, lebih membimbangkan ‘nasib’ peranti dan komputer riba yang digunakan murid untuk tujuan PdPR sebelum ini.
“Apakah yang akan berlaku terhadap 150,000 peranti dan komputer riba yang diedarkan kepada murid-murid sebelum ini? Begitu juga dengan pembelian peranti oleh ibu bapa untuk anak-anak mereka melakukan PdPR?
“Apakah KPM mempunyai rancangan untuk meneruskan sistem pembelajaran hibrid walaupun kehadiran ke sekolah telah diwajibkan? “ soalnya.
Pada masa sama, Anuar turut khuatir usaha pendigitalan pendidikan akan dipinggirkan dan terkubur selepas sesi persekolahan kembali seperti biasa.
“Di saat sistem pendidikan di negara-negara maju mula mengamalkan pendigitalan pendidikan sepenuhnya dalam sistem persekolahan mereka, apakah agenda pendigitalan pendidikan negara kita bergerak ke arah yang sama pasca pandemik COVID-19?
“Atau adakah sistem pendidikan negara kita akan kembali ke belakang semula selepas ini?” soalnya.
Walaupun terdapat penambahbaikan yang perlu dilakukan terhadap garis panduan tersebut, beliau turut menyambut baik beberapa peraturan tambahan yang dilaksanakan KPM sebaik sahaja sekolah dibuka semula 9 Mei ini.
Antara peraturan tambahan yang akan dilaksanakan termasuklah ujian kendiri terhadap murid yang bergejala selain menggalakkan pemakaian pelitup muka jika berada di luar bangunan dan kawasan terbuka di dalam premis sekolah atau ketika melakukan aktiviti secara berkumpulan. - Getaran, 29 April 202