Jenama teh gaya hidup di rantau Asia Tenggara, Tealive, kini sedia mengorak langkah untuk membuka kedai mereka yang ke-1,000 dalam tempoh tiga tahun. Perkara ini diumumkan oleh pemilik jenama, Loob Holding Sdn. Bhd. pada awal Mei lalu sempena pembukaan cawangan terbaharu Tealive yang ke 600 di Gelang Patah, Johor.
Langkah ini didorong oleh tahap kesetiaan jenama yang kukuh dan fokus berterusan terhadap kemudahan pelanggan dan strategi digital.
Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Loob Holding, Bryan Loo menyatakan penghargaan beliau kepada pelanggan di Malaysia yang telah menyokong jenama ini sehingga pihaknya berjaya membuka sehingga 600 kedai dalam tempoh kurang dari empat tahun, walaupun dengan situasi pandemik yang masih belum berpenghujung.
“Kami merancang untuk membuka antara 130 hingga 150 kedai setiap tahun, terutamanya di Johor, Pantai Timur serta Sabah dan Sarawak dan akan memiliki sejumlah 1,000 kedai dalam tempoh tiga tahun,” ujar beliau pada majlis pelancaran maya Sambutan Pembukaan Kedai ke 600 baru-baru ini.
“Apabila wabak melanda, kami dengan segera mengubah strategi dan melancarkan platform e-dagang dalam talian untuk memasarkan bubble tea jenama kami sendiri dan menjadi syarikat pertama yang memasarkan kit DIY bubble tea.”
“Seterusnya kami juga berjaya meraih pingat emas bagi Anugerah e-Dagang Asia dan memenangi pingat perak bagi Anugerah Kecemerlangan Pemasaran, tetapi ini hanya merupakan bonus bagi kami.
“Matlamat utama kami adalah untuk memudahkan pelanggan Tealive yang terkurung di rumah ketika tempoh perintah kawalan pergerakan yang pertama (PKP 1.0) dahulu, di mana mereka sukar mendapatkan minuman kegemaran mereka ketika itu,” ujar beliau selanjutnya.
Loo merancang untuk terus menumpukan kepada usaha mendigitalkan perniagaan ini dan mengutamakan aspek kemudahan pelanggan merangkumi penawaran pelbagai saluran pesanan dan pembayaran tanpa sentuhan - imbas untuk pesanan, pesanan lebih awal dan model pandu-masuk di semua cawangan Tealive di seluruh negara.
Tealive kini memiliki sejumlah 10 kedai pandu-lalu dan dan lebih 100 kedai pandu-masuk di mana pelanggan boleh membuat pesanan lebih awal dan memarkir di ruang khas semasa menunggu minuman dihidangkan kepada mereka di dalam keselesaan kenderaan mereka sendiri.
Loo turut berkata bahawa kemudahan ini juga bermakna pihaknya terus kekal berhubung dengan pelanggan di mana sahaja mereka berada. Sama ada di cawangan di kawasan kejiranan, pasaraya setempat mahupun di terminal transit dan stesen minyak serta melalui rakan penghantaran FoodPanda dan Grabfood.
“Baru-baru ini kami telah menjalin usahasama dengan Affin Bank melalui pembukaan kedai bubble tea yang pertama dalam cawangan bank dan kami berharap untuk membuka lebih banyak lagi model unggul seumpamanya,” ujar beliau.
Dalam perkembangan lain, Tealive juga sedang menambah baik penampilan dan kemudahan di setiap cawangan.
Kemudahan yang dimaksudkan termasuklah penerapan format Tealive 3.0 yang menampilkan ruang bakeri khusus, Tealive Eats dan panel pesanan-sendiri di pintu masuk kedai di mana pelanggan boleh membuat pesanan dan pembayaran secara dalam talian sebelum memasuki kedai untuk mengambil pesanan mereka.
Teras kepada strategi digital kami adalah Tealive Club, aplikasi pemilikan khusus yang merupakan versi program kesetiaan bersepadu yang sentiasa diperbaharui dan diperkemaskan merangkumi pelbagai fungsi pesanan bermula dari aspek penyampaian hingga kepada fungsi e-dagang tersendiri.
Pada bulan Januari, Tealive telah menjalin usahasama dengan Touch-n-Go, pemain e-wallet terbesar di Malaysia, untuk membekalkan platform “app-in-app” bersepadu melalui e-wallet.
Ia dengan pantas melonjakkan kami selaku jenama minuman dengan transaksi paling tinggi dilakukan melalui Touch-n-Go e-wallet dengan sejumlah lebih 200,00 transaksi telah disempurnakan.
Kolaborasi dengan jenama antarabangsa
Dalam perkembangan lain, Tealive baru sahaja memulakan kolaborasi eksklusif bersama Minor Figures, jenama susu oat terbesar di UK.
“Kami baru sahaja memulakan kolaborasi eksklusif bersama Minor Figures, jenama susu oat terbesar di UK, untuk mempertingkatkan penawaran jenama kami dan bukan sahaja sebagai trend terkini malah menghampiri trend minuman global.
“Kami bukan sahaja menggabungkan susu oat ke dalam minuman kami malah turut menawarkan alternatif susu sihat kepada pelanggan kami yang vegan,” ujar beliau.
Bagi meraikan kejayaan pembukaan kedai ke-600 ini, Tealive menawarkan sejumlah 60 minuman percuma setiap hari selama enam hari bermula bermula 20 Mei di kedai kami di Taman Nusantara di Gelang Patah, Johor.
Pelanggan Tealive di seluruh negara pula berpeluang memenangi beg tote Edisi Terhad Oxwhite x Tealive dan baucar tunai apabila mereka membeli minuman bermula dari 20 Mei hingga 25 Mei. - Getaran, 24 May 2021