Kira-kira 10 tahun kebelakangan dahulu, agak payah untuk mendapatkan koleksi pakaian Muslimah yang ‘up-to-date’ kerana tidak ramai pereka yang sanggup mengambil risiko atau kurang arif untuk tampil dengan konsep sebegini.
Namun, kini situasinya tidak sama. Fesyen Muslimah melalui revolusi yang bukan kepalang, bukan sahaja di peringkat tempatan, bahkan ia turut menjadi perhatian pereka-pereka ternama di luar negara.
Salah satu jenama tempatan yang semakin mendapat perhatian ramai ialah Munawwareen yang mula menjengah pasaran pada 2020 lalu. Jenama ini mempertaruhkan jubah moden Muslimah yang sesuai untuk bersolat sebagai koleksi atau rekaan pertamanya.
Bakal menginjak ke tahun ketiganya pada tahun hadapan, Munawwareen kini sedia untuk terbang lebih tinggi. Baru-baru ini jenama ini memperkenalkan 21 rekaan terbaharu dengan 36 pakaian yang diperagakan dalam satu acara pertunjukkan fesyen bertemakan 'Sempurnakan Hijrah Cinta', bertempat di Hotel Shangri-La Kuala Lumpur.
"Tujuan pertunjukan fesyen ini diadakan adalah bagi meraikan perjalanan baharu Munawwareen kepada semua. Walaupun telah dua tahun beroperasi, tetapi akibat pandemik COVID-19 yang melanda dunia, banyak perkara terpaksa ditangguhkan.”
“Selepas membuat penstrukturan semula, ini adalah waktu terbaik untuk melaksanakan kembali perancangan yang telah dibuat,” ujar pengasas dan Pengarah Urusan Munawwareen Holdings Sdn. Bhd., Datin Hajah Aliza Abu Bakar.
Jelas beliau lagi, kesemua pakaian yang dipersembahkan melambangkan transisi baharu Munawwareen untuk tempoh enam bulan akan datang.
Koleksi pakaian wanita (Hawa) terdiri daripada telekung, jubah, abaya dan kelengkapan solat, manakala koleksi pakaian lelaki (Rijal) menampilkan jubah dan kurta.
Mengutamakan pakaian patuh Syariah, asas setiap rekaan Munawwareen adalah memelihara aurat wanita dengan sempurna. Justeru, variasi pakaian jenama ini direka dengan potongan longgar dengan pemilihan fabrik yang tidak menampakkan bentuk badan pemakai.
"Terdapat banyak pakaian Muslimah yang dipasarkan tetapi konsep 'muslimah sejati' itu tidak sepenuhnya dipraktikkan. Munawwareen mahu dikenali dengan identiti fesyen Islamik yang berusaha mengikuti landasan Syariah.”
"Sekarang kita dapat lihat lebih ramai wanita bijak berfesyen meskipun menutup aurat dengan sempurna. Jadi Munawwareen ingin menjadi sebahagian daripada gerakan fesyen Islamik yang sentiasa menampilkan rekaan-rekaan segar serta mengikut arus semasa tanpa mengetepikan kewajipan memelihara aurat," jelas Aliza lagi.
Pada pertunjukan fesyen itu, Munawwareen turut melancarkan lagu rasmi jenamanya berjudul ‘Munawwareen’ yang didendangkan pemenang Persembahan Vokal Terbaik Di Dalam Lagu (Wanita), Anugerah Industri Muzik ke-23 (AIM 23), Ernie Zakri.
Ernie muncul dalam persalinan eksklusif rekaan Munawwareen dan menyampaikan lagu ciptaan sepenuhnya Hafiz Hamidun secara langsung buat kali pertama.
Penyanyi popular Syamel dan Tomok turut menghiburkan tetamu dan kemuncak acara apabila aktres dan supermodel, Nasha Aziz melangkah anggun ke pentas dengan memperagakan gaun jubah berona hijau zamrud sebagai pelengkap pertunjukan fesyen itu.
Penampilan Nasha ternyata memukau pandangan mata, lebih-lebih lagi ini julung-julung kalinya dia menyarungkan pakaian muslimah dalam acara pertunjukkan fesyen.
Koleksi yang dipentaskan telah mula dipasarkan dan boleh didapati di laman web rasmi di www.munawwareen.com.my. Bagaimanapun, koleksi terbaharu ini akan dilancarkan secara berperingkat bermula Oktober 2022 sehingga Mac 2023. - Getaran, 5 Oktober 2022