Pelakon Redza Minhat berpendapat terdapat polarisasi yang jelas dalam penerimaan naskhah lakon layar negara sehingga menyebabkan sesetengah pihak berasa terasing dan dianaktirikan.
Perbezaan ini dapat dilihat dari dua sisi sama ada dalam kalangan khalayak umum mahupun pemain industri sendiri.
“Kita mengalami polarisasi di mana khalayak yang berada di satu tahap tertentu tidak lagi menonton filem tempatan walaupun ia bagus.
“Pada masa yang sama, ada sebuah kelompok kecil masih memperjuangkan sesuatu dalam media arus perdana, namun sayangnya langkah mereka seperti disekat.
“Mengubah cara pandang ini sememangnya sebuah perjuangan yang panjang. Namun perkara yang paling mustahak untuk kita lakukan hari ini ialah menghasilkan lebih banyak filem yang bagus dan jangan membuat mana-mana pihak berasa terasing,” katanya dalam forum Let’s Talk Content: Everything All At Once di Bukit Damansara baru-baru ini.
Redza menghuraikan bagaimana sebuah filem berbahasa Tamil sebelum ini diasingkan kategori pengadilannya semasa pencalonan di Festival Filem Malaysia (FFM 28) hanya kerana naskhah itu dibawakan dengan bahasa berbeza. Di sebalik kemelut kontroversi itu, Jagat walau bagaimanapun berjaya membawa pulang trofi Filem Terbaik Malaysia pada tahun tersebut.
“Saya ada menonton sebuah filem di Netflix bertajuk Pochandi. Ia sangat bagus mengingatkan saya dengan sebuah filem sebelum ini bertajuk Jagat. Sewaktu Jagat dulu, kita terpaksa hasilkan dua kategori (filem berbahasa Malaysia dan bukan berbahasa Malaysia). Bagi saya, tidak perlu wujud pengasingan kategori ini.
“Semoga di masa hadapan, kita terus hasilkan banyak filem yang bagus dan tanpa ada wujud perbezaan begini,” tambahnya.
Pelakon filem KIL itu juga menegur sesetengah pihak yang mempersendakan kewujudan filem bebas (Indie) di media sosial. Redza mengatakan sejarah kewujudan panggung di Malaysia banyak dipengaruhi dengan semangat dan kemunculan filem Indie.
“Saya ada katakan ini di Twitter sewaktu warganet mempersendakan filem Indie. Bagi saya, semangat filem Indie ini yang menghidupkan panggung.
“Teknik yang anda lihat di dalam panggung datang daripada filem Indie. Mereka cukup berani untuk mencuba dan gagal.
“Itulah yang ada dalam sejarah perfileman sebelum datangnya filem arus perdana. Semangat itu yang perlu kita kekalkan,” tambahnya lagi.
Forum anjuran Forum Kandungan Komunikasi dan Multimedia Malaysia yang berlangsung selama dua jam itu membincangkan isu mengenai percaturan birokrasi, cabaran, dan isu melibatkan masa depan industri perfileman negara. Redza merupakan salah seorang daripada tiga panelis yang hadir seperti Bront Palarae, Sharifah Amani dan Neddo Khan. - Getaran, 23 Disember 2022