Berita Terkini

4 jam yang lalu: Majlis Veteran Kebangsaan (MVK), distruktur semula supaya lebih realistik - Hishammuddin 4 jam yang lalu: Olimpik 2024: Aaron-Wooi Yik tidak terburu-buru sasar emas, fokus layak terlebih dahulu 4 jam yang lalu: Tiada siapa ada hak guna veto dalam isu babitkan nasib rakyat Palestin - China 4 jam yang lalu: Kertas siasatan Hakim Mohd Nazlan selesai - SPRM 4 jam yang lalu: Kerajaan lulus RM8.94 juta pertingkat akses internet di Kota Belud

IKUTI KAMI


Berjaya Raih RM4 Juta, Filem ‘Gadis Jolobu’ Dibawa Ke China Dan Negara Jiran

Filem ‘Gadis Jolobu’ bakal ditayangkan di tiga platform OTT terbesar di China iaitu BesTV, Youku dan Yongoo.

Filem & TV Dikemaskini 4 minggu yang lalu · Diterbitkan pada 30 Aug 2022 10:28PM

Gambar Fail

Kongsi Artikel Ini

Langgani saluran Telegram kami untuk berita terkini dan paparan gaya hidup pelengkap hari anda.

Syarikat hiburan terkemuka Asia Pasifik, Tremendous Entertainment dan Zebra Studio Sdn Bhd melakar sejarah apabila memeterai perjanjian dengan tiga platform OTT terbesar di China dengan menayangkan filem pertama, Gadis Jolobu The Movie arahan CL Hor menerusi Bestv, Youku dan Yongoo.

Pengasas Bersama Zebra Studio dan Penerbit Eksekutif, Saraleana Nattaya Azmi, berkata kejayaan menembusi pasaran China dapat mempromosikan filem dan budaya Malaysia ke peringkat global.

Selain itu, katanya, filem Gadis Jolobu The Movie yang berjaya meraih kutipan sebanyak RM4 juta bakal ditayangkan di Thailand, Filipina, Indonesia dan Brunei Darussalam, tidak lama lagi.

Saraleana Nattaya Azmi - Gambar oleh Helmi Anuar
Saraleana Nattaya Azmi - Gambar oleh Helmi Anuar

“Kami tidak menghasilkan filem Gadis Jolobu The Movie untuk pasaran Malaysia sahaja, sebaliknya menyasarkan beberapa negara luar termasuk Asia Tenggara.

“Dalam keadaan industri pawagam yang baru mahu pulih selepas lebih dua tahun terkesan dengan pandemik, sasaran tidak hanya bertumpu dalam negara.

“Jadi, platform OTT di China adalah pilihan terbaik kerana mempunyai liputan lebih meluas berbanding pawagam,” katanya ketika ditemui di majlis pelancaran filem Gadis Jolobu The Movie menerusi platform penyiaran digital televirtual OTT di Malaysia, Get Play, minggu lalu.

Tambah Saraleana, China menghadkan rakyat ke pawagam, malah, hanya 40 filem antarabangsa dibenarkan ditayangkan dalam tempoh setahun dalam musim pandemik.

“Jadi, langkah terbaik dengan memilih platform OTT kerana ia juga menjadi trend seluruh dunia. Selain itu, setiap daerah di China mempunyai saluran televisyen (TV) sendiri.

“Keputusan menayangkan filem Gadis Jolobu The Movie di platform OTT adalah langkah terbaik, buat masa ini,” katanya.

Filem Gadis Jolobu The Movie yang mencetuskan kontroversi baru-baru ini menampilkan bintang senior, Datuk Hattan, Khir Rahman, Joey Daud dan memperkenalkan bakat baharu, Ahirine Ahirudin selaku teraju utama.

Menerusi perbincangan rangkaian OTT, Saraleana berkata, pihaknya mendapat maklum balas cukup positif apabila pembekal OTT mengagumi keindahan kawasan perkampungan yang ditonjolkan dalam filem Gadis Jolobu The Movie.

“Di China terdapat banyak kampung, namun pembekal OTT cukup kagum dengan keindahan kampung, budaya dan tradisi di Malaysia selepas menonton pelan pemasaran filem.

"Tarikan filem Gadis Jolobu The Movie lebih kepada sinematografi. Disebabkan itu, kami tidak memaparkan jalan cerita berat, malah, penggunaan dialek Negeri Sembilan dan adat juga tidak terlalu banyak ditonjolkan kerana enggan penonton luar keliru.

"Bagaimanapun, saya mengakui proses memasukkan sari kata agak mencabar kerana penggunaan dialek Negeri Sembilan dalam filem," katanya.

Selain itu, katanya, filem Gadis Jolobu The Movie kini boleh ditonton menerusi platform Get Play bermula 26 Ogos ini. Tawaran istimewa diberikan kepada pengguna platform Get Play antara 26 Ogos hingga 8 September ini.

Mengulas mengenai platform Get Play berkonsep baharu, Saraleana berkata, penonton hanya membayar setiap kandungan seperti membeli tiket di pawagam.

“Setiap RM1 langganan akan disalurkan kepada Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara, Negeri Sembilan sempena Bulan Kemerdekaan sebagai inisiatif program tanggungjawab sosial korporat (CSR),” katanya. – Getaran, 30 Ogos 2022

Gambar : Helmi Anuar menggunakan iPhone 13 Pro

Sorotan

1

Konsert Didi & Friends Bersama MPO Di DFP Janjikan Pengembaraan, Gelak Ketawa

2

Stesen Pengecasan EV Masih Rendah, Kurang Daripada 1,000 - MOSTI

3

Mahkamah Lanjut Penggantungan Sementara Pembangunan Di Hutan Simpan Bukit Cherakah

Disyorkan untuk anda

Selebriti 11 jam yang lalu

Imej Seksi Dolla Jadi Perhatian, Netizen Persoal Kenapa Artis Luar Negara Diberi Syarat Ketat

oleh Helmi Anuar

Muzik 8 jam yang lalu

Selepas 30 Tahun, Baru Dapat Rakam Single Pertama, Jeff Abdullah Tak Kisah Jadi  Bakat Baru Pada Usia 47 Tahun 

Jeff, seorang penyanyi busker tampil dengan single pertama berjudul Daun Semalu yang bergenre balada rock era 90-an. 

oleh Rubini Nagarajah

Filem & TV 5 jam yang lalu

Rasuk: Percubaan Melahirkan Zombie Dalam Budaya Tempatan

Rasuk memiliki premis cerita yang menarik apabila punca kepada malapetaka bermula daripada sebuah botol yang telah disumpah.

oleh Wafa Aula

Selebriti 1 hari yang lalu

Saya Jadi ‘Cikgu’ Di TikTok, Riezman Khuzaimi Dedah Pengalaman Tak Disangka-Sangka 

oleh Rubini Nagarajah