KUALA LUMPUR – “Seorang boleh membuat perubahan, dan semua orang harus mencuba.”
Ketika mendiang Presiden Amerika Syarikat (AS), John F. Kennedy berkata demikian bagi memberi inspirasi kepada orang lain untuk membawa perubahan dalam komuniti masing-masing, penduduk Bangsar, Benedict Lopez terus berkhidmat kepada masyarakat tanpa mengenal erti penat.
Benedict juga dikenali sebagai Ben oleh jirannya, pernah menjadi Pengarah Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) di Stockholm, Sweden dan ahli majlis ekonomi di kedutaan Malaysia di sana dari 2010 hingga 2014.
Selepas bersara, Ben berkhidmat sebagai pengarah di sebuah syarikat Denmark selama lima tahun sebelum berhenti ketika wabak COVID-19 untuk memberi tumpuan kepada khidmat masyarakat.
Ditanya mengenai apa yang mempengaruhinya untuk komited dalam perkhidmatan sosial, Ben berkata, dia membantu masyarakat sejak 1965.
“Ayah saya, Gibson Lopez, adalah Presiden pertama Persatuan St. Vincent de Paul di Gereja Sacred Heart yang terletak di Peel Road, Kuala Lumpur.
“Saya pernah membantunya dalam perkhidmatan sosial dengan mengagihkan makanan kepada golongan miskin pada Sabtu kedua setiap bulan,” katanya kepada The Vibes.
Apabila meningkat dewasa, Ben kemudiannya menyertai Kelab Rotary Rawang, bertujuan untuk berkhidmat kepada golongan memerlukan, manakala abangnya pula menerajui Kelab Rotary Gombak.
“Saya juga berada di Kelab Rotary selama bertahun-tahun kerana ia adalah projek khidmat masyarakat.
“Ayah kami menanamkan dalam diri kami untuk melakukan khidmat masyarakat," katanya.
Ben turut memainkan peranannya dengan membuat laporan kepada Biro Pengaduan Awam (BPA) dan badan kerajaan lain yang berkaitan apabila menemui sebarang isu yang menjejaskan kemudahan infrastruktur, terutamanya di Bangsar.
Beliau sering melaporkan isu seperti kereta terbiar di jalan raya, haiwan mati, kawasan licin, jalan berlubang dan lampu jalan yang tidak berfungsi di kawasan gelap untuk keselamatan awam.
Ketika ditanya, Ben teringat aduan pertamanya kepada BPA adalah mengenai kereta terbiar berkarat dengan tingkap retak yang diletakkan di tepi jalan di Bangsar.
Beliau berpendapat BPA serta pihak berkuasa lain seperti Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan Alam Flora berfungsi dengan efektif.
.jpg)
“Mereka adalah agensi kerajaan yang sangat efektif dan cekap. Sebaik sahaja saya menghantar aduan, saya mendapat pengakuan dan mereka bertindak segera dan menghantar aduan kepada jabatan kerajaan yang berkaitan.
“Tempoh masa bergantung kepada isu. Kadang-kadang ia mengambil masa beberapa hari atau minggu. Jika mereka terpaksa menempah barang (seperti susur tangan atau lampu), ia akan mengambil masa,” katanya.
Kecekapan agensi kerajaan juga bergantung kepada pegawai yang bertanggungjawab.
“Ada pegawai bernama Mohamed Fahmil Kamal di Alam Flora yang sangat bertanggungjawab dan bertindak segera.
“Kami memerlukan lebih ramai pegawai yang mempunyai hati nurani sosial sepertinya,” kata Ben.

Bagaimana dia membuat aduan?
“Memandangkan telefon mudah alih dan Internet adalah penting sekarang, langkah untuk melaporkan isu seperti ini amat mudah.
“Ia tidak memerlukan sebarang kos. Ambil gambar pada telefon bimbit anda, pergi ke laman web PCB dan buat aduan dengan lampiran media.
“Anda boleh membuat aduan sama ada dalam bahasa Inggeris atau Melayu, tetapi saya lebih suka bahasa Melayu kerana ia adalah agensi kerajaan.
“Ia amat mudah dan jelas,” kata Ben sambil menambah bahawa usahanya telah mempengaruhi orang lain untuk mengambil langkah sama, termasuk anak-anak muda dalam keluarganya.
Khidmat sosial untuk kepuasan diri
Apabila ditanya tentang minatnya untuk khidmat masyarakat, Ben berkata: “Untuk melakukan perkara seperti ini dalam hidup, anda harus mempunyai hati nurani, kesedaran sivik dan moral.
“Apabila anda melihat sesuatu yang salah, anda mempunyai dua pilihan. Satu, anda boleh tidak terganggu, bahawa ia bukan urusan anda (kerana) ia tidak menjejaskan anda.
“Dua, tanya diri anda: 'Mengapa saya perlu melakukannya? Mengapa saya tidak boleh melakukannya?’
“Setiap kali saya melihat isu diperbetulkan dan diselesaikan, ia memberi saya kepuasan yang luar biasa.
“Sebagai seorang manusia dan warganegara yang menjaga dan menyayangi negara ini, saya suka melakukan apa sahaja yang boleh memperbaiki negara apabila saya melihat sesuatu tidak kena, sama ada di kawasan saya atau di mana-mana sahaja, sesiapa sahaja di negara ini dalam hal itu.
"Saya melakukannya kerana khidmat masyarakat adalah sebahagian daripada kepercayaan Katolik yang saya anuti,” katanya.

Rakan, jiran memuji keprihatinan Ben
Winson Low, rakan Ben yang mengusahakan kedai alat tulis berkata, beliau banyak berjasa kepada masyarakat dengan melaporkan kemudahan yang rosak di kawasan Lucky Garden, Bangsar.
"Saya berasa kagum dengannya kerana jika ada sesiapa yang memerlukannya, saya akan menghubunginya untuk membuat aduan dan beliau akan memastikan ia dapat diselesaikan," katanya.
Seorang lagi rakan, Datuk A. Nelson, yang mengenalinya sejak memegang jawatan pengarah MIDA, menyifatkan Ben sebagai seorang “lelaki yang baik”.
Katanya, Ben mengambil berat terhadap warga emas dan berusaha keras untuk membantu golongan memerlukan.
“Bukan hanya kemudahan infrastruktur, tetapi dia membantu dari segi mendapatkan bantuan.
“Sebagai contoh, jika kita memerlukan sebarang bantuan untuk mendapatkan kenalan kontraktor, beliau membantu serta-merta.
“Walaupun sudah bersara, Ben sentiasa berusaha keras untuk membantu orang ramai. Mungkin itu sifatnya,” katanya.
Nelson berkata, salah satu perkara terbaik tentang Ben ialah beliau tidak pernah menuntut kredit, tidak kira betapa besar sesuatu isu itu.
Menurutnya, penduduk Bangsar bertuah kerana mempunyai orang seperti beliau.
Sementara itu, jiran Ben, Jaya Puri berkata, beliau sangat membantu dan sering menghulurkan tangan apabila diperlukan.
“Apa pun masalahnya, kami (jiran) panggil saja beliau. Memandangkan beliau seorang bekas penjawat awam, beliau tahu membuat aduan (dengan cara yang betul).
“Beliau bukan sahaja membuat aduan tetapi sering bertanyakan perkembangan terhadap isu itu sehingga ia diselesaikan,” katanya. - The Vibes, 26 April 2023