KUALA LUMPUR - Syarikat tempatan, Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BNS) yang terlibat dalam projek kapal tempur pesisir (LCS) yang dipertikaikan, boleh maju dalam industri perkapalan negara.
Menurut Menteri Pertahanan, Datuk Seri Mohamad Hasan (Rembau-BN), beliau percaya ‘masa depan cerah’ menanti BNS, firma yang menerima kontrak berbilion ringgit daripada kementerian itu untuk membina enam LCS menjelang tahun lepas, tetapi masih belum dihantar sehingga hari ini.
“Jika mereka (BNS) diberi kemampuan (untuk berkembang), mereka mempunyai masa depan yang cerah sebagai peneraju dalam sektor pembinaan limbungan tempatan di Malaysia, walaupun sudah ada (limbungan lain) seperti di Terengganu dan Sabah,” katanya semasa sesi soal jawab menteri di Dewan Rakyat, hari ini.
Beliau berkata, sebagai ‘pemilik reka bentuk utama’ untuk projek LCS, Naval Group yang sebelum ini dikenali sebagai DCNS, memuji reka bentuk kapal oleh ‘bakat tempatan’ di BNS.
“(Bakat tempatan kami) dipuji kerana menyiapkan lukisan (LCS), sehingga reka bentuk akhir.
“Kalau boleh (perkapalan) perlu dijadikan antara industri utama negara memandangkan kita adalah negara maritim yang memerlukan banyak kapal, bukan sahaja kapal perang,” katanya.
Mohamad yang lebih dikenali sebagai Tok Mat berkata demikian sebagai menjawab soalan tambahan Datuk Seri Noraini Ahmad (Parit Sulong-BN) mengenai langkah kerajaan memastikan projek LCS memberi manfaat kepada sektor pertahanan tempatan.
BNS, bersama beberapa anak syarikatnya, terlibat dalam kontroversi selepas Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) mengeluarkan laporan pada 4 Ogos tahun lalu yang mendedahkan pelbagai percanggahan dan salah laku melanda projek itu bertahun lamanya.
Selepas itu, Kementerian Pertahanan dilaporkan telah memilih reka bentuk Gowind yang ‘tidak terbukti, konseptual’ untuk LCS yang dilobi oleh BNS, bertentangan dengan kehendak Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) yang memilih reka bentuk Sigma.
Mantan Panglima Tentera Laut, Tan Sri Dr Abdul Aziz Jaafar berkata, isu utama dengan reka bentuk Gowind ialah Naval Group meletakkan kaveat untuk TLDM menggunakan Sistem Pengurusan Tempur Setis, yang akan menelan kos RM270 juta.
Selain itu, laporan yang didedahkan oleh Jawatankuasa Siasatan Tadbir Urus, Perolehan dan Kewangan Kerajaan (JKSTUPKK) juga memperincikan BNS telah mengupah jurutera muda tidak berpengalaman untuk mereka bentuk kapal bernilai RM9 bilion itu, menyumbang kepada kelewatan dalam penyiapannya.
Tambahnya, reka bentuk terperinci dan lukisan pengeluaran untuk LCS pertama telah ditangguhkan sehingga September 2019, apabila ia sepatutnya dimuktamadkan pada Disember 2016.
Sementara itu, Mohamad berkata, tidak akan ada pengurangan kos siling projek LCS, walaupun kerajaan memutuskan untuk mengurangkan perolehan bagi kumpulan pertama kapal daripada enam kepada lima kapal.
“Tiada pengurangan kos siling yang diluluskan kerajaan sebelum ini (untuk projek LCS). Ia tetap sama (kerana) banyak pesanan variasi dan peningkatan kos akibat harga barang naik.
“Namun, saya telah melihat sendiri (di gudang BNS) bahawa wang itu digunakan untuk membeli peralatan dan alat ganti LCS,” katanya menjawab soalan Nordin Ahmad Ismail (Lumut-PN), yang bertanya jika RM6.08 bilion kekal sebagai jumlah yang dibelanjakan untuk projek itu.
Sebelum ini, laporan JKSTUPKK menyatakan kerajaan boleh mengagihkan RM11.145 bilion secara keseluruhan untuk enam kapal itu, peningkatan ketara daripada RM9 bilion yang dipersetujui tahun lalu.
Terdahulu, Mohamad berkata, kementerian mengikuti kebanyakan cadangan yang dikemukakan oleh PAC dalam laporannya.
Beliau berkata, bagaimanapun, dua daripada enam cadangan itu tidak dapat diselesaikan secara berkala kerana ia melibatkan penghantaran laporan kepada PAC dan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen, yang masih belum dibentuk dengan ahli baharu berikutan pembubaran Parlimen pada 10 Oktober tahun lalu. – The Vibes, 20 Februari 2023