Berita Terkini

36 minit yang lalu: Permintaan penumpang pada Oktober petanda pemulihan berterusan - IATA 38 minit yang lalu: Perjalanan Komuter percuma untuk OKU 3, 4 Disember ini 39 minit yang lalu: 'Speedy Tigers' mara ke separuh akhir Piala Negara-Negara 2022 40 minit yang lalu: Barisan Kabinet hampir dimuktamadkan, PM menghadap Agong pagi ini 41 minit yang lalu: JPS ramal kemungkinan banjir di Rompin, malam ini

IKUTI KAMI


Perkhidmatan Pusat Mediasi COVID-19 Tamat Lusa

Semasa Dikemaskini 1 bulan yang lalu · Diterbitkan pada 21 Oct 2022 2:31PM

Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar - Gambar fail

Kongsi Artikel Ini

Langgani saluran Telegram kami untuk berita terkini dan paparan gaya hidup pelengkap hari anda.

KUALA LUMPUR - Perkhidmatan Pusat Mediasi COVID-19 (PMC-19) yang ditubuhkan pada 11 November 2020 ditamatkan secara rasmi pada 23 Oktober ini.

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang), Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata, susulan daripada penamatan itu, pautan bagi permohonan mediasi di laman sesawang www.pmc.19.gov.my ditutup pada jam 11.59 malam sehari sebelumnya, iaitu pada 22 Oktober.

“PMC-19 ditubuhkan di bawah Akta Langkah-Langkah Sementara Bagi Mengurangkan Kesan Penyakit Koronavirus 2019 (COVID-19) 2020 [Akta 829].

“PMC-19 berperanan membantu orang awam menyelesaikan pertikaian berbangkit daripada ketidakupayaan untuk melaksanakan apa-apa obligasi kontraktual yang timbul. (Ia) akibat daripada pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) serta penularan wabak COVID-19,” katanya menerusi kenyataan hari ini.

Wan Junaidi berkata, pengantaraan (Mediasi) yang dilaksanakan di bawah PMC-19 adalah secara sukarela.

Katanya, nilai pertikaian boleh dirujuk untuk pengantaraan melalui PMC-19 adalah tidak melebihi RM500,000, kecuali pertikaian berhubung kontrak pembinaan.

Beliau berkata, sepanjang penubuhan PMC-19, sebanyak 290 kes sudah dirujuk ke pusat itu dan daripada jumlah tersebut, sebanyak 79 kes diselesaikan dengan nilai pertikaian terkumpul berjumlah RM3.8 juta.

“Kerajaan amat bangga kerana PMC-19 berjaya membantu Keluarga Malaysia untuk menyelesaikan pertikaian kontrak akibat pelaksanaan PKP dan penularan COVID-19 secara baik, tanpa melibatkan proses perbicaraan di mahkamah.

“Penyelesaian pertikaian melalui pengantaraan ini terbukti berkesan kerana ianya lebih pantas, menjimatkan kos dan menawarkan penyelesaian secara ‘menang-menang’ kepada masyarakat,” katanya.

Menurut Wan Junaidi, perkhidmatan pengantaraan percuma ditawarkan di bawah PMC-19, pastinya tidak akan berjaya tanpa sokongan mediator (pengantara) yang digerakkan Malaysian Bar di Semenanjung, Sabah Law Society (SLS) di Sabah dan The Advocates Association of Sarawak (AAS) di Sarawak.

“Kerajaan mengucapkan terima kasih kepada pegawai serta kakitangan Pusat Mediasi COVID-19, Bahagian Hal Ehwal Undang-Undang, Jabatan Perdana Menteri yang berkhidmat sepanjang penubuhan PMC-19 serta pengantara di Semenanjung, Sabah dan Sarawak yang menjayakan inisiatif ini.

“Kerajaan menghargai semua pihak yang membantu pelaksanaan PMC-19 dan Keluarga Malaysia yang terus menyokong inisiatif kerajaan dalam membantu pihak terkesan akibat pelaksanaan PKP di sepanjang tempoh penularan wabak COVID-19,” katanya. – Getaran, 21 Oktober 2022

Sorotan

1

Peminat Menggila! Efek Rumah Kaca Beraksi di Malaysia Selepas 12 Tahun

2

Jangan Heret Rakyat Ke Kancah Perpecahan Demi Sokongan

3

Usul Undi Percaya Keabsahan Anwar Dibentang 19 Disember Ini

Disyorkan untuk anda

Semasa 1 jam yang lalu

Senarai Kabinet Hampir Muktamad, PM Menghadap Agong Pagi Ini

oleh Susan Albert

Politik 1 hari yang lalu

‘Jangan Kerana Amarah Sanggup Sebar Berita Palsu, Ketepi Hukum Allah’ - Ahmad Zahid

oleh Sofian Baharom

Semasa 21 jam yang lalu

Klip Video Bendera Malaysia-Israel Dikibar Bersama, Polis Buka Kertas Siasatan

oleh Wartawan Getaran

Semasa 1 hari yang lalu

Majlis Raja-Raja Cadang PM Tak Buat Lantikan 5 Ahli JAC

oleh Sofian Baharom