KUALA LUMPUR – Portal Aduan Buli dilancarkan Kementerian Pendidikan (KPM) baru-baru ini, seharusnya digunakan secara ‘jujur’ dan tidak dijadikan sebagai saluran untuk mengemukakan laporan palsu atau memfitnah mana-mana pihak.
Naib Presiden II Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), Mohd Tarmizi A Razak berkata, pihaknya turut mengharapkan platform itu digunakan secara berhemah untuk melaporkan kes buli sahaja.
Tegasnya, kegagalan menggunakan kemudahan itu sebaiknya akan mewujudkan suasana tidak harmoni dan boleh mencetuskan masalah serta ketegangan.
“Ibu bapa dan pelajar wajar memanfaatkan Portal Aduan Buli ini bagi memastikan isu buli di sekolah dapat dibendung secara tuntas,” katanya menerusi kenyataan.
Pada 18 Ogos lalu, KPM melancarkan portal berkenaan sebagai saluran bagi memudahkan pelajar dan ibu bapa mengemukakan aduan mengenai kes buli.
Menterinya, Datuk Dr Radzi Jidin menegaskan, semua laporan kejadian buli di sekolah yang diterima pihaknya akan dikendalikan sebuah unit khas di bawah kementerian terbabit.
Katanya, unit khas itu bakal dianggotai pegawai berpengalaman dalam menangani kes buli.
Radzi berkata, maklumat mengenai laporan aduan diterima unit itu akan disimpan secara sulit.
Menurutnya, portal yang boleh diakses menerusi laman sesawang, www.moe.gov.my/aduanbuli itu, menyediakan maklumat lanjut mengenai cara mengemukakan aduan.
Portal itu, katanya, memberi pilihan kepada pelajar, ibu bapa atau penjaga untuk mengemukakan aduan sama ada melalui talian hotline di 03-8884 9352, Whatsapp (014-8009325), emel ([email protected]) atau Sistem Pengurusan Aduan Awam (SISPA).
Mohd Tarmizi berkata, portal itu adalah bukti ketegasan KPM dalam menangani isu buli di sekolah.
“GPMS menyokong penuh inisiatif KPM dengan kerjasama Kementerian Dalam Negeri (KDN) melancarkan Portal Aduan Buli.
“Portal ini akan menjadi medium utama bagi mangsa buli dan keluarganya untuk melaporkan kejadian terbabit yang menimpa mereka terus kepada pihak KPM,” katanya.
Pada masa sama, Mohd Tarmizi berkata, semua pihak diharap tidak membuat tuduhan tanpa asas atau bukti hingga menyusahkan pelbagai pihak.
Justeru, katanya, GPMS berpandangan istilah buli perlu difahami dengan mendalam bagi mengelakkan mana-mana pihak mengambil kesempatan membuat laporan palsu.
Mengulas lanjut, Mohd Tarmizi berkata, kenyataan Radzi bahawa KPM menerima sebanyak 19 laporan buli setakat kelmarin, menjadi petunjuk bahawa mangsa jenayah itu sudah berani tampil membuat aduan.
“Kelmarin, Datuk Dr Radzi Jidin memaklumkan bahawa sebanyak 19 laporan kes buli diterima pihaknya, iaitu 16 laporan kes menerusi SISPA dan tiga laporan kes melalui aplikasi WhatsApp di talian 014-8009325.
“Menurut beliau, semua aduan tersebut sedang diteliti secara mendalam sebelum apa-apa tindakan diambil,” ujarnya. – Getaran, 25 Ogos 2022