Berita Terkini

5 jam yang lalu: Majlis Veteran Kebangsaan (MVK), distruktur semula supaya lebih realistik - Hishammuddin 5 jam yang lalu: Olimpik 2024: Aaron-Wooi Yik tidak terburu-buru sasar emas, fokus layak terlebih dahulu 5 jam yang lalu: Tiada siapa ada hak guna veto dalam isu babitkan nasib rakyat Palestin - China 5 jam yang lalu: Kertas siasatan Hakim Mohd Nazlan selesai - SPRM 5 jam yang lalu: Kerajaan lulus RM8.94 juta pertingkat akses internet di Kota Belud

IKUTI KAMI


Insiden iPay88 Bukti Akta Perlindungan Data Peribadi 2010 Perlu Dipinda Segera

Semasa Dikemaskini 1 bulan yang lalu · Diterbitkan pada 12 Aug 2022 4:32PM

Lebih 100 juta data peribadi telah dicuri dalam lima tahun kebelakangan ini termasuk insiden iPay88 baru-baru ini - Gambar Hiasan Pexels

Kongsi Artikel Ini

Langgani saluran Telegram kami untuk berita terkini dan paparan gaya hidup pelengkap hari anda.

KUALA LUMPUR – Akta Perlindungan Data Peribadi 2010 harus dipinda segera agar jenayah siber seperti yang menimpa syarikat penyedia penyelesaian pembayaran dalam talian, iPay88 tidak berulang.

Ahli Parlimen Lembah Pantai, Fahmi Fadzil berkata, ini bagi memastikan penyedia penyelesaian pembayaran dalam talian memberi notis secepat mungkin kepada pihak berkuasa dan mangsa apabila berlaku pencerobohan atau kecurian data.

Menurut beliau, terdapat keperluan untuk kerajaan menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menyiasat pencerobohan, kecurian dan kebocoran data peribadi yang berlaku sejak lima tahun lalu.

“Lebih 100 juta data peribadi telah dicuri dalam lima tahun kebelakangan ini termasuk insiden iPay88, dan kerana ia juga merupakan isu keselamatan negara, saya menggesa kerajaan menubuhkan RCI bagi menyiasat sepenuhnya insiden yang terjadi.

“Kerajaan juga perlu mengenalpasti langkah menyeluruh bagi memperkasa keselamatan siber negara dan mendapatkan keadilan buat semua mangsa kecurian data peribadi termasuk yang diperdaya ‘scammer’,” katanya hari ini.

Data peribadi pengguna jelas Fahmi, perlu dilihat sebagai aset dan khazanah negara, justeru aspek keselamatan perlu diberi perhatian amat serius dan dilindungi sepanjang masa.

Pengarah Strategik Komunikasi PKR itu menegaskan, iPay88 seharusnya memberi pampasan kewangan kepada semua pelanggan yang menjadi mangsa insiden pencerobohan pangkalan data Mei lalu.

Beliau turut meluahkan kekesalan kerana syarikat itu hanya mengumumkan kejadian tersebut semalam, tanpa memberi sebarang maklumat lengkap tentang jumlah data peribadi atau mangsa terkesan serta langkah yang telah diambil untuk memaklumkan mangsa pencerobohan data peribadi.

“Ini amat tidak memuaskan dan iPay88 wajib menjelaskan bila syarikat itu sebenarnya mengesan pencerobohan atau kecurian data berlaku. Mengapa ia tidak membuat pemakluman lebih awal dan memaklumkan kepada mangsa yang terkesan.

“iPay88 harus sedar, tanpa data peribadi semua mangsa ini, model perniagaan syarikat itu pasti tidak berjaya. Oleh itu, jika syarikat tersebut serius dan ikhlas dalam menangani insiden keselamatan siber ini, ia harus memberi pampasan kewangan kepada semua mangsa ini,” katanya.

Pada masa sama, beliau turut meminta Persatuan Bank-Bank Dalam Malaysia (ABM), Persatuan Institusi Perbankan dan Kewangan Islam Malaysia (AIBIM), Bank Negara Malaysia (BNM) dan bank komersil agar lebih proaktif membantu setiap mangsa kecurian data peribadi akibat kelemahan keselamatan mana-mana bahagian dalam ekosistem kewangan.

“Semua mangsa ini akan mengalami trauma, kegusaran dan kerisauan tentang kecurian data peribadi mereka serta aktiviti jenayah yang mungkin berlaku.

“Jika mereka nanti menjadi mangsa scammer, sudah pasti akan ada yang menjadi murung atau mengalami masalah kesihatan mental lain. Oleh itu, institusi kewangan serta badan-badan seperti ABM, AIBIM dan lain-lain perlu menjadi penggerak utama bagi mengesyorkan mekanisme pampasan termasuk kewangan kepada mangsa,” jelasnya.

Sementara itu, Ahli Majlis Pimpinan Pusat (MPP) PKR, Lee Chean Chung terkilan dengan insiden yang berlaku kepada iPay88 dan turut mempersoalkan kelewatan syarikat terbabit dalam mendedahkan isu berkenaan kepada umum.

“ABM dan AIBIM telah mengeluarkan kenyataan susulan itu. Perkembangan ini nampak mengukuhkan lagi bukti bahawa iPay88 tidak memaklumkan kebocoran maklumat ini kepada pihak bank.

 “Tetapi adakah kejadian ini diketahui BNM terlebih awal? Agensi itu wajib tampil memberikan penjelasan segera supaya tidak dilihat leka dan bersekongkol dalam kebocoran maklumat yang antara paling serius dalam sejarah Malaysia. Jangan lupa bahawa iPay88 hanya merupakan sebuah syarikat merchant acquires daripada 51 buah syarikat yang beroperasi di negara ini,” katanya. – Getaran, 12 Ogos 2022

Sorotan

1

Konsert Didi & Friends Bersama MPO Di DFP Janjikan Pengembaraan, Gelak Ketawa

2

Stesen Pengecasan EV Masih Rendah, Kurang Daripada 1,000 - MOSTI

3

Mahkamah Lanjut Penggantungan Sementara Pembangunan Di Hutan Simpan Bukit Cherakah

Disyorkan untuk anda

Semasa 15 jam yang lalu

Malaysia Main Peranan Penting Gesa Penghapusan Senjata Nuklear

Politik 11 jam yang lalu

Dedah Kepada Umum, ‘Jangan Dipendam Terlalu Lama Siasatan Buku Tommy’ - Zahid

oleh Susan Albert

Semasa 7 jam yang lalu

Waspada! Fasa Peralihan Monsun Bermula 3 Oktober Ini

oleh Susan Albert

Politik 19 jam yang lalu

Saya Mungkin Bertanding Di Kerusi Disandang Pengkhianat - Anwar

oleh Isabelle Leong