KUALA LUMPUR - Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya (MOTAC) menerusi Tourism Malaysia menjalin kerjasama dengan syarikat teknologi kamera, GoPro bagi mempromosikan 'warna-warni' kehidupan dan keindahan destinasi di Malaysia menerusi pembikinan video ‘Dream Malaysia’.
Menterinya, Datuk Seri Nancy Shukri, berkata 'Dream Malaysia' menyaksikan gabungan kerjasama yang memfokuskan kepada pendigitalan dalam menyemarakkan dan memperkasakan sektor pelancongan di negara ini.
“Terdapat pelbagai tarikan di Malaysia tetapi masih ada yang belum mendapat perhatian pelancong, terutama produk ekopelancongan dan pelancongan desa.
“Menerusi kerjasama bersama GoPro ini, kedua-dua pihak mahu menampilkan kandungan dan perspektif baharu melalui pengalaman pengembaraan menakjubkan bagi Keluarga Malaysia dan pelancong dunia,” katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas pelancaran Video Dream Malaysia Tourism Malaysia dan GoPro Malaysia di Hotel EQ di sini, hari ini.
Turut hadir, Ketua Setiausaha MOTAC, Datuk Dr Noor Zari Hamat; Pengerusi Tourism Malaysia, Datuk Seri Ramlan Ibrahim; Ketua Pengarah Tourism Malaysia, Datuk Zainuddin Abdul Wahab; Pengurus GoPro Asia Tenggara, Sangeet Singh dan Naib Presiden Pemasaran Global dan Komunikasi GoPro, Rick Loughery
Mengulas lanjut, Nancy berkata, 'Dream Malaysia' adalah kempen yang mengetengahkan tarikan pelancongan dimiliki negara dan memberi inspirasi kepada orang ramai untuk berkunjung ke lokasi unik masih belum diterokai, selain mencipta kenangan baharu dengan menggunakan kecanggihan kamera GoPro.
“Dengan pemansuhan sekatan perjalanan dan kadar vaksinasi tinggi, rakyat Malaysia kini boleh merealisasikan impian mereka untuk melancong di dalam negara,” katanya.
Sementara itu, Rick berkata, pihaknya amat berbesar hati untuk bekerjasama dengan Tourism Malaysia dan mempamerkan destinasi menakjubkan di Malaysia.
Katanya, GoPro diperkenalkan bagi memberi peluang kepada orang ramai untuk merakam dan mengabadikan memori mereka melalui pelbagai sudut, manakala Tourism Malaysia memainkan peranan dalam mengetengahkan destinasi yang kaya tarikan serta budaya.
Rick berkata, pasukan GoPro dan penyedia kandungan (content creators) di bawah pengendalian Tourism Malaysia sudah mengembara ke beberapa negeri untuk menerokai destinasi tempatan baharu.
“Dengan penemuan keindahan produk pelancongan tersembunyi, mereka memperoleh pengalaman dan mencipta kenangan unik di sekitar Malaysia menggunakan kecanggihan kamera GoPro.
“Bagi orang ramai yang ingin menyertai pembikinan video ‘Dream Malaysia’ pula yang ditawarkan kami, anda boleh layari laman Instagram dan Facebook GoPro di @gopromysg, Instagram Tourism Malaysia (@malaysia.truly.asia) dan Facebook (@malaysia.travel.my). - Getaran, 26 Januari 2022.