Berita Terkini

15 jam yang lalu: 5,522 kes baharu COVID-19 dilaporkan hari ini - KP Kesihatan 15 jam yang lalu: Kebakaran di Kedutaan Malaysia di Seoul, tiada kecederaan dilaporkan - Agensi Berita Yonhap 18 jam yang lalu: AirAsia Group Bhd secara rasmi mengumumkan pertukaran nama syarikat pegangan kumpulan kepada Capital A Bhd 19 jam yang lalu: Wan Azizah dipangil ke bukit aman petang ini 20 jam yang lalu: Hampir 50 peratus populasi dewasa terima suntikan dos penggalak

IKUTI KAMI


Pemandu Perlu Iringi, Pantau Kanak-Kanak Keluar Masuk Van Sekolah

Semasa Dikemaskini 2 bulan yang lalu · Diterbitkan pada 16 Nov 2021 5:18PM

Gambar hiasan

Kongsi Artikel Ini

Langgani saluran Telegram kami untuk berita terkini dan paparan gaya hidup pelengkap hari anda.

KUALA LUMPUR - Insiden tragis membabitkan seorang kanak-kanak perempuan berusia tujuh tahun yang maut dilanggar van sekolah dinaikinya Jumaat lalu harus dijadikan pengajaran kepada semua pihak.

Acap kali didengar, kes seumpama itu banyak melibatkan jenis Kenderaan Utiliti Sukan (SUV), van dan lori.

Ini kerana kenderaan besar begini boleh mempunyai titik buta setinggi empat hingga lima kaki (130 – 150 sentimeter) di hadapan bumper yang bersamaan ketinggian seorang kanak-kanak berusia enam dan lapan tahun.

Dr Kulanthayan K.C Mani
Dr Kulanthayan K.C Mani

Pengarah Eksekutif Safe Kids Malaysia, Profesor Dr Kulanthayan K.C. Mani menyarankan, proses kanak-kanak keluar dan memasuki van sekolah atau apa sahaja kenderaan perlu diberi lebih perhatian untuk mengelak sebarang kejadian tidak diingini berlaku.

“Dalam isu van sekolah ini, apa yang saya nampak risiko kemalangan bukan semasa perjalanan tapi lebih kepada semasa berada di lokasi pick up dan drop off point.

“Risikonya berlaku apabila kanak-kanak itu keluar daripada kenderaan tersebut. Ini kerana mereka masih tidak boleh membuat keputusan tepat dan selamat semasa berada di atas jalan raya,” katanya kepada Getaran, hari ini.

Beliau turut menggalakkan setiap pemandu van sekolah untuk turun dari kenderaan dan mengiringi murid-murid sehingga mereka masuk ke dalam kawasan sekolah atau kediaman dengan selamat.

“Jika hantar kanak-kanak ke tadika atau taska sebaik-baiknya mereka menurunkan kanak-kanak ini di sebelah jalan berhampiran dengan sekolah atau tadika agar tidak ada peluang langsung untuk kanak-kanak melintas jalan.

“Di tadika atau taska pula, selalunya bilangan kanak-kanak itu kurang dan lebih baik kalau guru atau staf bertugas berada di pintu pagar taska dan menyambut kanak-kanak tersebut. Pendekatan ini jauh lebih selamat,” katanya.

Menurut Kulanthayan, kanak-kanak juga mempunyai had tertentu dalam menilai situasi dan masih memerlukan pemantauan orang dewasa ketika berada di atas jalan raya.

“Kanak-kanak boleh dengar bunyi kenderaan tapi mereka tidak dapat nak pastikan dari kanan atau kiri, sehinggalah sumber bunyi itu sudah hampir rapat dengan mereka.

“Jadi temani dan pantau mereka. Pada masa sama, beritahu mereka ada banyak titik buta (blindspot) pada kenderaan supaya mereka tidak berada di kawasan terlindung kerana saiz badan mereka yang kecil,” katanya.

Jelas beliau, kanak-kanak berusia lapan tahun ke bawah masih belum berupaya membuat keputusan dengan tepat dan selamat walaupun mereka telah diperkenalkan mengenai pendidikan keselamatan jalan raya (PKJR) di sekolah.

“Kita kena terima hakikat kanak-kanak ini mempunyai pelbagai limitasi dan kita harus melihat mereka sebagai kanak-kanak, bukannya ‘orang dewasa’ bersaiz kecil. Jadi saya harap orang ramai faham dan jelas mengenai perkara ini.

“Kanak-kanak dari segi pandangan adalah satu pertiga daripada pandangan orang dewasa. Ini bermaksud kalau ada kenderaan yang datang dan masuk sudut 60 darjah baharulah kanak-kanak itu nampak,” katanya.

Kulanthayan berkata, kanak-kanak tidak boleh dipersalahkan kerana had usia itu memiliki limitasi tersendiri.

“Kerana itu saya syorkan kanak-kanak terutamanya berusia bawah lapan tahun perlu diiringi orang dewasa untuk mengurangkan risiko di jalan raya,” katanya.

Grafik dari Public Health
Grafik dari Public Health

Beliau turut mengesyorkan setiap sekolah menyediakan warden trafik untuk membantu kanak-kanak melintas jalan raya dengan selamat.

“Kehadiran warden trafik dapat membantu mengawal kenderaan di zon sekolah dan ia sudah tentu dapat mengurangkan risiko kemalangan.

“Perlu diingat, orang ramai harus mengurangkan had laju kepada 30 kilometer (km) sejam ketika berada di zon sekolah. Ada sebab diletakkan papan tanda ini, kerana had tahan kecederaan yang mampu badan kita terima hanya setakat 30 km sejam. Jika melebihi had laju itu. mungkin boleh menyebabkan kemalangan maut,” katanya.

Sementara itu, satu perkongsian di Facebook Public Health Malaysia menyatakan, antara faktor penyumbang kepada berlakunya kemalangan adalah titik buta (jarak 10 kaki dari kenderaan) yang tidak dapat dilihat oleh pemandu itu sendiri.

Menurut perkongsian tersebut, jarak 10 kaki dari kenderaan adalah zon bahaya terutamanya di kawasan titik buta (zon merah) iaitu di hadapan kenderaan dan sisi belakang.

“Selepas kenderaan berhenti, lihat kiri dan kanan dan terus keluar dari zon bahaya (lihat zon hijau). Sama juga ketika hendak naik bas atau van,” katanya. - Getaran, 16 November 2021

Berita Berkaitan

1

Semasa 9 jam yang lalu

4WD Langgar Lampu Merah, 4 Beranak Nyawa Melayang

2

Semasa 13 jam yang lalu

624,000 Vaksin COVID-19 Kanak-Kanak Tiba di Malaysia Hari Ini

3

Semasa 1 hari yang lalu

Vaksin COVID-19 Kanak-Kanak Selamat, Berkesan, Program PICKids Bermula 3 Februari

4

Semasa 5 hari yang lalu

Timbalan Ketua Bahagian MIC Tapah Maut Dalam Kemalangan

Sorotan

1

“Saya Selesa Atas Katil Sendirian”- Zizan Razak  

2

Keuntungan Bersih Digi Susut Kepada RM1.16 Bilion

3

AirAsia Sambung Semula Penerbangan Ke Phnom Penh

4

Selepas Fries McD, Ayam Goreng KFC Pula 'Hilang' 

Disyorkan untuk anda

Semasa 1 hari yang lalu

Ketiadaan Libat Urus Isu Umrah, Haji Mengecewakan - Anwar Ibrahim

oleh Fitri Nizam

Semasa 1 hari yang lalu

Jemaah Umrah Terpaksa Tangguh Ibadah Terima Pampasan - Idris

oleh Fitri Nizam

Politik 1 hari yang lalu

Terlalu Awal Bicara Isu MB Johor - Maszlee Malik

oleh Susan Albert

Semasa 1 hari yang lalu

5 Suspek Baharu Disenarai Individu Dikehendaki Oleh ESSCOM 

oleh Mira Adilah Azmi