Berita Terkini

2 jam yang lalu: Najib gagal kemuka bukti baharu, keputusan rayuan kes SRC esok 5 jam yang lalu: 4,817 kes sembuh COVID-19 dilaporkan hari ini - KP Kesihatan 7 jam yang lalu: Rizab antarabangsa BNM meningkat kepada US$116.7 bilion pada 30 November 2021 8 jam yang lalu: 41,490 orang miskin tegar di Sabah sehingga 1 Disember 8 jam yang lalu: PRN Sarawak: DAP gesa SPR perjelas perubahan tempat mengundi

IKUTI KAMI


Kelemahan Pemantauan, Jabatan Imigresen Rugi RM81.69 Juta

Semasa Dikemaskini 1 bulan yang lalu · Diterbitkan pada 28 Oct 2021 2:17PM

Gambar fail AFP

Kongsi Artikel Ini

Langgani saluran Telegram kami untuk berita terkini dan paparan gaya hidup pelengkap hari anda.

KUALA LUMPUR - Kelemahan pemantauan dan perjanjian yang tidak jelas telah menyebabkan Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) kerugian sebanyak RM81.69 juta berikutan penalti yang tidak dikenakan terhadap sebuah syarikat yang mengendalikan kutipan hasil Pas Lawatan Kerja Sementara (PLKS) secara dalam talian.

Menurut Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) Tahun 2020 yang dikeluarkan hari ini, JIM didapati tidak mengenakan penalti terhadap kelewatan serahan pelekat PLKS kepada pengguna berjumlah RM73.89 juta serta penalti kelewatan remitan dan penalti kesilapan mencetak pelekat itu masing-masing berjumlah RM0.49 juta dan RM7.31 juta.

“Pengauditan yang dijalankan di Bahagian Pekerja Asing dan Bahagian Kewangan di Ibu Pejabat JIM bagi tahun kewangan 2020 itu turut mendapati tuntutan caj perkhidmatan PLKS oleh syarikat perkhidmatan berjumlah RM25.94 juta juga belum dibayar kerana kelewatan Kementerian Dalam Negeri (KDN) memuktamadkan perjanjian tambahan,” menurut laporan itu.

Justeru, pihak audit mengesyorkan JIM agar melakukan penambahbaikan dan tindakan sewajarnya bagi memastikan syarat dan klausa perjanjian dipatuhi dan dikuatkuasakan bagi menjamin kepentingan kerajaan.

“Sebarang pengecualian hendaklah mendapat kelulusan bertulis daripada pihak yang memberi kuasa dan JIM perlu mewujudkan mekanisme pemantauan secara berkala terhadap perkhidmatan yang disediakan oleh syarikat berkenaan,” menurut laporan itu.

Laporan itu juga menyebut pemantauan perlu dilakukan terutamanya berkaitan pelekat PLKS yang rosak, lewat serah dan belum digunakan bagi memastikan ia diserahkan kepada pengguna dalam tempoh masa yang ditetapkan dan tidak disalah guna.

Selain itu, laporan berkenaan juga mengesyorkan KDN dan JIM untuk memastikan perjanjian tambahan dimuktamadkan secepat mungkin bagi menjamin kepentingan kerajaan dan mengelakkan masalah pembayaran kepada syarikat terlibat.

“Tempoh perjanjian perkhidmatan secara dalam talian pembaharuan PLKS antara KDN dengan syarikat perkhidmatan berkenaan adalah dari Mei 2015 hingga Mei 2020 dan KDN telah mengemukakan permohonan perlanjutan perjanjian kepada Kementerian Kewangan pada 20 Mei 2020.

“Kementerian Kewangan pada 12 Jun 2020 telah meluluskan permohonan berkenan bagi tempoh tiga tahun mulai 23 Mei 2020 hingga 22 Mei 2023 bagaimanapun semakan audit mendapati perjanjian tambahan belum dimuktamadkan,” menurut laporan itu. - Bernama

Sorotan

1

Najib Gagal Kemuka Bukti Baharu, Keputusan Rayuan Kes SRC, Esok

2

'Red Notice' Filem Paling Banyak Ditonton Di Netflix

3

Singapura Sahkan 2 Kes Import Positif Varian Omicron

Disyorkan untuk anda

Semasa 9 jam yang lalu

Khidmat Marsyal Perlu Kelulusan Polis - Timbalan KPN

Sukan 1 hari yang lalu

Hamilton Juara GP Arab Saudi, Kongsi Puncak Kejuaraan Dunia Bersama Verstappen

Semasa 1 hari yang lalu

Kematian Tahanan Dan Banduan Dalam Lokap, PDRM Tubuh USJKT

oleh Rubini Nagarajah

Semasa 1 hari yang lalu

Selat Melaka Ditambak Lagi, Tambah Duka Nelayan Tempatan

oleh Zaidi Azmi