Berita Terkini

13 minit yang lalu: APMM Melaka dan Negeri Sembilan gagalkan cubaan seludup 26 kg dadah bernilai RM1.04 juta 3 jam yang lalu: Sheng Yi nama anak ketiga pasangan panda gergasi Xing Xing dan Liang Liang dari China - Takiyuddin 4 jam yang lalu: Tedros Adhanom Ghebreyesus dilantik sebagai Ketua Pengarah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) 5 jam yang lalu: OPS Pantau: KPDNHEP rampas nilai barangan lebih RM13.32 juta 5 jam yang lalu: Polis kenal pasti pelajar terlibat pergaduhan tular di Facebook

IKUTI KAMI


COVID-19: AirAsia Selesaikan 99 Peratus Pertanyaan Pelanggan, Permintaan Bayaran Balik

Ekonomi Dikemaskini 1 bulan yang lalu · Diterbitkan pada 29 Mar 2022 12:14PM

Gambar Bernama

Kongsi Artikel Ini

Langgani saluran Telegram kami untuk berita terkini dan paparan gaya hidup pelengkap hari anda.

KUALA LUMPUR - AirAsia Aviation Group Ltd (AAAGL)  telah menyelesaikan lebih 99 peratus pertanyaan tetamu/pelanggan berkenaan permintaan bayaran balik yang disebabkan oleh pandemik COVID-19 sejak dua tahun lepas.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan,  Bo Lingam berkata syarikat penerbangan itu telah menerima jumlah pertanyaan yang amat tinggi dengan purata kira-kira 200,000 setiap hari semasa tempoh puncak.

"Kami telah berhubung dengan lebih lima juta tetamu sejak pandemik bermula dan menyelesaikan sebahagian besar permintaan mereka berkaitan penerbangan yang dibatalkan dengan memberikan kembalian dalam bentuk akaun kredit, bayaran balik tunai ataupun penukaran penerbangan.

"Bagi semua syarikat penerbangan bawah AAAGL, kami setakat ini telah memberikan kembalian kepada lebih tiga juta tempahan tiket sama ada dalam bentuk bayaran balik tunai ataupun akaun kredit. Secara keseluruhan kami menerima permintaan untuk bayaran balik sebanyak US$1.80 bilion (US$1=RM4.22) daripada para tetamu sejak 2020," katanya dalam satu kenyataan.

Daripada jumlah permintaan bayaran balik tunai, lebih 99 peratus daripadanya telah berjaya diselesaikan dengan hanya US$14.66 juta atau 0.8 peratus masih dalam proses pembayaran  dan ianya dijangka selesai dalam beberapa bulan sahaja lagi, tambah beliau.

Menurut Bo, sebahagian besar tetamu mereka telah memilih akaun kredit yang diproses serta-merta dan sah sehingga dua tahun untuk tempahan daripada tarikh dikeluarkan.

Beliau berkata dengan penyambungan semula penerbangan domestik dan pembukaan semula sempadan di kebanyakan pasaran utamanya, kira-kira 88 peratus daripada akaun kredit yang dikeluarkan telah digunakan, menandakan keinginan dan keyakinan yang kukuh terhadap perjalanan udara dalam kalangan orang ramai. - Bernama

Sorotan

1

Ada Apa Dengan Melayu

2

Remaja Tembak Mati 21 Orang Di Sebuah Sekolah Di Texas

3

Banjir Kilat, Pokok Tumbang Di Seremban