KUALA LUMPUR - Ekoran kesesakan teruk dialami pengguna di beberapa stesen rel Rapid KL semalam, terutama di stesen pertukaran utama, pengendali perkhidmatan itu, Rapid Rail Sdn Bhd (Rapid Rail) sudah mengenalpasti langkah penambahbaikan segera bagi mengelak situasi sama berulang.
Menurut kenyataan Rapid Rail, pihaknya juga akan menilai semula sistem dan proses operasi perkhidmatan itu.
Katanya, antara penambahbaikan segera itu adalah memastikan mesin penjualan tiket dapat menerima wang kertas dan syiling, selain menambah bilangan pegawai stesen serta polis bantuan untuk mengawal kesesakan, terutama di waktu puncak.
“Kami juga akan meningkatkan jumlah Duta Rel bagi membantu pengguna di stesen.
“Rapid KL akan turut menilai kebolehlaksanaan perkhidmatan alternatif, seperti Rapid KL Ekspres, iaitu perkhidmatan bas tanpa henti dari satu stesen ke stesen pertukaran utama,” menurut kenyataan itu malam tadi.
Mengulas mengenai kesesakan itu, Rapid Rail memaklumkan, ia susulan peningkatan luar biasa jumlah penumpang yang menggunakan perkhidmatan rel untuk ke ibu kota bagi menyaksikan sambutan Hari Kemerdekaan 2022.
“Selaku pengendali perkhidmatan rel Rapid KL, berikutan keadaan di beberapa stesen yang mengalami situasi kesesakan teruk, kami sudah mengambil tindakan segera bagi mengawal keadaan dan memastikan keselamatan pengguna perkhidmatan kami terjamin, termasuk menambah bilangan tren untuk mengurangkan kesesakan.
“Namun, kami akui terdapat beberapa aspek perlu ditambah baik. Pihak Rapid Rail memohon maaf kepada semua penumpang yang terlibat atas segala kesulitan dihadapi,” katanya.
Rapid Rail menjelasnya, keadaan sesak di stesen terbabit kembali pulih pada jam 3 petang dan seterusnya terkawal.
“Kami ingin mengucapkan terima kasih kepada warga kota yang menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam.
“Kami mengalu-alukan maklumbalas daripada semua pihak untuk menambahbaik mutu kemudahan dan perkhidmatan kami,” tambah kenyataan itu. – Getaran, 1 September 2022