Berita Terkini

3 jam yang lalu: Majlis Veteran Kebangsaan (MVK), distruktur semula supaya lebih realistik - Hishammuddin 3 jam yang lalu: Olimpik 2024: Aaron-Wooi Yik tidak terburu-buru sasar emas, fokus layak terlebih dahulu 3 jam yang lalu: Tiada siapa ada hak guna veto dalam isu babitkan nasib rakyat Palestin - China 3 jam yang lalu: Kertas siasatan Hakim Mohd Nazlan selesai - SPRM 3 jam yang lalu: Kerajaan lulus RM8.94 juta pertingkat akses internet di Kota Belud

IKUTI KAMI


Kesesakan Stesen: Rapid Rail Kenal Pasti Penambahbaikan Segera, Elak Situasi Berulang

Semasa Dikemaskini 4 minggu yang lalu · Diterbitkan pada 01 Sep 2022 7:01AM

Orang ramai memenuhi stesen rel untuk ke sambutan Hari Kebangsaan 2022, semalam. - Gambar Bernama

Kongsi Artikel Ini

Langgani saluran Telegram kami untuk berita terkini dan paparan gaya hidup pelengkap hari anda.

KUALA LUMPUR - Ekoran kesesakan teruk dialami pengguna di beberapa stesen rel Rapid KL semalam, terutama di stesen pertukaran utama, pengendali perkhidmatan itu, Rapid Rail Sdn Bhd (Rapid Rail) sudah mengenalpasti langkah penambahbaikan segera bagi mengelak situasi sama berulang.

Menurut kenyataan Rapid Rail, pihaknya juga akan menilai semula sistem dan proses operasi perkhidmatan itu.

Katanya, antara penambahbaikan segera itu adalah memastikan mesin penjualan tiket dapat menerima wang kertas dan syiling, selain menambah bilangan pegawai stesen serta polis bantuan untuk mengawal kesesakan, terutama di waktu puncak.

“Kami juga akan meningkatkan jumlah Duta Rel bagi membantu pengguna di stesen.

“Rapid KL akan turut menilai kebolehlaksanaan perkhidmatan alternatif, seperti Rapid KL Ekspres, iaitu perkhidmatan bas tanpa henti dari satu stesen ke stesen pertukaran utama,” menurut kenyataan itu malam tadi.

Mengulas mengenai kesesakan itu, Rapid Rail memaklumkan, ia susulan peningkatan luar biasa jumlah penumpang yang menggunakan perkhidmatan rel untuk ke ibu kota bagi menyaksikan sambutan Hari Kemerdekaan 2022.

“Selaku pengendali perkhidmatan rel Rapid KL, berikutan keadaan di beberapa stesen yang mengalami situasi kesesakan teruk, kami sudah mengambil tindakan segera bagi mengawal keadaan dan memastikan keselamatan pengguna perkhidmatan kami terjamin, termasuk menambah bilangan tren untuk mengurangkan kesesakan.

“Namun, kami akui terdapat beberapa aspek perlu ditambah baik. Pihak Rapid Rail memohon maaf kepada semua penumpang yang terlibat atas segala kesulitan dihadapi,” katanya.

Rapid Rail menjelasnya, keadaan sesak di stesen terbabit kembali pulih pada jam 3 petang dan seterusnya terkawal.

“Kami ingin mengucapkan terima kasih kepada warga kota yang menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam.

“Kami mengalu-alukan maklumbalas daripada semua pihak untuk menambahbaik mutu kemudahan dan perkhidmatan kami,” tambah kenyataan itu. – Getaran, 1 September 2022

Sorotan

1

Konsert Didi & Friends Bersama MPO Di DFP Janjikan Pengembaraan, Gelak Ketawa

2

Stesen Pengecasan EV Masih Rendah, Kurang Daripada 1,000 - MOSTI

3

Mahkamah Lanjut Penggantungan Sementara Pembangunan Di Hutan Simpan Bukit Cherakah

Disyorkan untuk anda

Semasa 17 jam yang lalu

Malaysia, China Meterai Kerjasama Telekomunikasi Digital

Semasa 4 jam yang lalu

Kerajaan Ambil Tindakan Terbaik Selamatkan Rakyat Malaysia Jadi Mangsa Pemerdagangan Manusia

oleh Susan Albert

Semasa 1 hari yang lalu

RM2.23 Bilion Dimasukkan Ke Akaun Najib Oleh Syarikat Berkaitan Jho Low, Putra Faisal - Saksi

Semasa 7 jam yang lalu

Kes Guan Eng: Saksi Diarah Kemuka Salinan Whatsapp 2 Ahli Perniagaan