KUALA LUMPUR - Tindakan sebuah syarikat menggunakan kaedah pembayaran secara ‘bulk payment’ atau ‘bayaran pukal’ dari bank tempatan menyebabkan sistem akaunnya diceroboh sehingga mengakibatkan kerugian RM1.9 juta.
Ketua Polis Johor, Datuk Kamarul Zaman Mamat berkata, pada 28 Mac lalu, pihaknya menerima laporan polis daripada seorang wanita tempatan yang mendakwa sistem akaun syarikatnya yang beroperasi di Batu Pahat diceroboh.
Menurutnya, pencerobohan itu menyebabkan berlaku pemindahan keluar wang syarikat kepada pihak tidak dikenali.
“Siasatan awal polis mendapati, pihak syarikat menggunakan kaedah pembayaran ‘bulk payment' dari sebuah bank tempatan untuk membuat pembayaran kepada pembekal secara bulanan.
“Melalui kaedah tersebut, pihak syarikat akan mendaftarkan nama, nombor akaun syarikat pembekal dan jumlah pembayaran perlu dibuat di dalam sistem tersebut.
“Dengan itu, pada setiap bulan, syarikat akan memasukkan nilai bayaran sahaja tanpa mengubah apa-apa data pada nama syarikat penerima dan nombor akaun, selain akan klik sistem tersebut untuk dihantar kepada pihak bank bagi pembayaran,” katanya dalam kenyataan, hari ini.
Beliau berkata, pada 27 Mac lalu, pengadu membuat semakan penerima pembayaran ‘bulk payment’ yang dibuat pada 24 Mac.
Katanya, wanita berusia 41 tahun itu mendapati terdapat 10 transaksi pembayaran kepada 10 syarikat sudah diubah kepada pihak lain yang tidak dikenali, malah tidak mempunyai apa-apa urusan dengan syarikatnya.
Justeru, ujarnya, pengadu percaya sistem ‘bulk payment’ syarikatnya sudah diceroboh menyebabkan butiran penerima diubah kepada pihak lain.
“Kes disiasat di bawah Seksyen 4(1) Akta Jenayah Komputer 1997.
“Jika disabit kesalahan, pelaku boleh dikenakan denda maksimum RM150,000 atau penjara 10 tahun atau kedua-duanya,” katanya.
Kamarul Zaman berkata, polis Johor menasihati orang ramai agar lebih berhati-hati dalam urusan membuat pembayaran secara atas talian, walaupun ia sudah ditetapkan sejak awal.
“Pastikan setiap butiran diperiksa terlebih dahulu bagi memastikan ianya betul sebelum klik untuk meneruskan pembayaran.
“Jika sudah menjadi mangsa scam (penipuan), orang ramai dinasihatkan menghubungi National Scam Response Centre (NSRC) di talian 997 untuk bantuan menyekat pengaliran wang keluar kepada pihak tidak bertanggungjawab berkenaan,” katanya. – Getaran, 5 April 2023