KUALA LUMPUR - Kerajaan terpaksa mengeluarkan kos tambahan RM4.88 juta untuk projek Pusat Kawalan Trafik Udara Baharu dan Sistem Berkaitan bagi projek Wilayah Maklumat Penerbangan Kuala Lumpur (KL ATCC Baharu), menurut Laporan Ketua Audit Negara 2021 Siri 1.
Laporan itu memaklumkan lanjutan kontrak Perunding Pemeriksaan Bebas (ICC) dianggap tidak sah kerana ia dibuat selepas kontrak asal tamat.
Ini mengakibatkan lebihan bayaran berjumlah RM4.88 juta dibelanjakan dengan RM63.21 juta dibayar kepada ICC setakat 31 Disember 2021.
Bagaimanapun, kos kontrak yang sah hanya berjumlah RM58.33 juta, memandangkan kontrak asal ICC bernilai RM52.39 juta, manakala kos tambahan perjanjian ICC bernilai RM5.94 juta.
“Berdasarkan perjanjian tambahan pertama ICC, tempoh kontrak dilanjutkan selama dua bulan sehingga 10 Ogos 2021.
“Tempoh perkhidmatan ICC kemudiannya dilanjutkan buat kali kedua dari 18 Ogos hingga 17 April 2022 melalui perjanjian tambahan kedua.
“Kontrak ICC sudah ditamatkan pada 10 Ogos kerana tiada lanjutan kontrak bagi tempoh antara 11 hingga 17 Ogos.
“Sejak perjanjian tambahan pertama berakhir, lanjutan tempoh kontrak melalui perjanjian tambahan kedua adalah tidak sah,” menurut laporan itu.
Ia berkata, peruntukan projek asal yang diluluskan dalam Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK-11) dan Ke-12 (RMK-12) adalah RM650.37 juta, manakala pada 17 Mei tahun ini, Unit Perancang Ekonomi meluluskan peningkatan siling projek kepada RM665.19 juta.
Selain itu, laporan terbabit merekodkan, pembayaran RM5.33 juta kepada ICC tidak dapat disahkan seperti biasa sambil menyatakan projek berkenaan membabitkan pembaziran dana awam berjumlah RM2.18 juta.
“Kes terbabit adalah berkaitan kegagalan mengutip denda dan mengenakan penalti kepada kontraktor, selain kos pembayaran balik kepada perunding yang termasuk dalam kontrak walaupun melanggar pekeliling,” katanya.
Pada masa sama, laporan itu menyatakan bahawa keputusan Kementerian Pengangkutan (MOT) mentadbir kontrak secara hibrid tidak menjamin perlindungan kepentingan kerajaan, dengan mendakwa bahawa tindakan terbabit melanggar peraturan kewangan.
Ia menambah, kelemahan dalam aspek keselamatan fizikal bangunan dan akses kepada sistem mendedahkan operasi KL ATCC Baharu kepada risiko pencerobohan, pengubahsuaian serta kehilangan data.
Sambil mengesyorkan kementerian mengkaji semula semua terma dan syarat kontrak, laporan itu menggesa kementerian dan Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM) memastikan kontraktor melaksanakan semua skop perkhidmatan penyelenggaraan dengan sewajarnya dan mengenakan penalti bersesuaian.
Projek Baharu ATCC KL mula beroperasi pada 31 Ogos tahun lalu selepas lima kali pelanjutan dalam tempoh dua tahun atau 898 hari. - The Vibes, 7 Ogos 2022