Zaman sudah berubah dan ledakan dunia digital turut mengubah landskap serta proses evolusi industri muzik tanah air.
Kalau dahulu, lagu hanya dinikmati di platform radio, kini ia boleh juga boleh didengari di pelbagai platform penstriminan muzik digital.
Bahkan, kalau dahulu, orang membeli album menerusi kedai muzik, kini setiap lagu yang dikeluarkan juga boleh dibeli secara digital.
Pun begitu, setiap karya lagu yang dikeluarkan oleh seseorang penyanyi rakaman tetap memerlukan sokongan dan bantuan daripada kumpulan promosi dan pemasaran untuk membuat perancangan serta merangka strategi pemasaran, agar produk yang dikeluarkan di pasaran itu menjadi dan sesuai dikeluarkan pada masa itu.
PenganTARA episod 11 minggu ini mewawancara Pengurus Pemasaran Domestik, Universal Music Malaysia, Anne Mukhtar untuk mengetahui cabaran yang dihadapinya dalam mengetuai unit promosi dan pemasaran di label antarabangsa tersebut. – Getaran, 26 Ogos 2022.